۱۳۹۶ اسفند ۱۳, یکشنبه

بخوانید- بنویسید- راهنمای معلم



بخوانید و بنویسید/ کتایون کشاورزی، رباب محب

سری اول از کتاب‌های آموزش زبان فارسی بخوانید، بنویسید

978-91-984370-2-7

:کتاب اول، بخوانید

978-91-983377-4-7

کتاب دوم، بنویسید:

 
978-91-983377-7-8
 
 
بخوانید، بنویسید/ راهنمای معلم

راهنمای معلم کتاب اول بخوانید، بنویسید

978-91-983377-8-5
 

 






هدف از تدوین کتاب درسی «بخوانید» ارائه­ی یک کتاب متدیک بر اساس آخرین پژوهش­های پداگوژی و الگوهای رایج در کشورهای مترّقی است. ما در نگارش این کتاب نظریات ویگوتسکی و پیاژه و چند تن دیگر از پژوهشگران علم پداگوژی را مدّ نظر داشته­ایم. با دیدگاهی «کُل­نگر» و الهام از الگوهای پداگوژی بویژه متد «مایا ویتینگ» و «بورن هُلم» کتابی تدوین کرده­ایم که «نوآموز» به عنوان یک فرد متفکر و اندیشمند محور صفحات و کلمات آن است...
 
فرازبانی
یکی از واژه­های کلیدی علم زبان­شناسی بخصوص زبان­شناسی کودک واژه­ی «متا‌لینگویسم» یا «فرازبانی» است. منظور گونه­ای از آگاهی­ و دانش زبان است که با فاصله گرفتن از محتوا و معنای کلمات صورت می­پذیرد. در این مرحله کودک به جای پرداختن به معنا و مفاهیم، به واژه­ها و ساختار آنها توجه می­کند؛ یعنی از محتوا به شکل می­رسد. آگاهی زبانی راهی دشوار دارد و به سادگی حاصل نمی­شود. به عبارت دیگر کودک برای رسیدن به شکل باید بتواند از سخن فراتر رود. از مفاهیم بگذرد. از معناها فاصله بگیرد و به سرزمینی گام بگذارد که ساختار زبان نامیده می­شود. این­جاست که او به راز معماری زبان پی می­برد. از اینها گذشته کودکان ظرفیت­ها و توانایی­های متفاوت دارند. برخی کنجکاوانه با زبان بازی می‌کنند. برخی دیگر به استفاده از زبان در رابطه با دیگران اکتفا می­کنند. به طبع اینجا محیط آموزش و پرورش نقش مهمی ایفا می­کند.
اغلب پژوهشگران این حوزه، از آن جمله لیندگرن و مودین (1994) آگاهی زبانی را به چهار دسته تقسیم می­کنند:
1. آواشناسی یا فونتیک: یا شناخت و نحوه­ی شناخت آواها.
2. نحوی یا جمله­شناسی: شناخت قواعد مربوط به ترکیب و در کنار هم آمدن واژه­ها  به منظور ایجاد و درک جملات.
3. تکواژشناسی یا مورفولوژیک/ریخت­شناسی واژه: شناخت و نحوه­ی شناخت ساختمان کلمات.
4. عملگرایی یا پراگماتیک: شناخت و نحوه­ی شناخت کاربرد زبان در روابط اجتماعی و روابط بینابینی.
 
ادامه در کتاب «راهنمای معلم»

هیچ نظری موجود نیست: