بخوانید و بنویسید/
کتایون کشاورزی، رباب محب
سری اول از کتابهای آموزش زبان فارسی
بخوانید، بنویسید
978-91-984370-2-7
:کتاب اول، بخوانید
978-91-983377-4-7
کتاب دوم، بنویسید:
978-91-983377-7-8
بخوانید، بنویسید/
راهنمای معلم
راهنمای معلم کتاب اول بخوانید، بنویسید
978-91-983377-8-5
هدف
از تدوین کتاب درسی «بخوانید» ارائهی یک کتاب متدیک بر اساس آخرین پژوهشهای
پداگوژی و الگوهای رایج در کشورهای مترّقی است. ما در نگارش این کتاب نظریات
ویگوتسکی و پیاژه و چند تن دیگر از پژوهشگران علم پداگوژی را مدّ نظر داشتهایم.
با دیدگاهی «کُلنگر» و الهام از الگوهای پداگوژی بویژه متد «مایا ویتینگ» و «بورن
هُلم» کتابی تدوین کردهایم که «نوآموز» به عنوان یک فرد متفکر و اندیشمند محور
صفحات و کلمات آن است...
فرازبانی
یکی از واژههای کلیدی علم زبانشناسی بخصوص زبانشناسی کودک واژهی
«متالینگویسم» یا «فرازبانی» است. منظور گونهای از آگاهی و دانش زبان است که با
فاصله گرفتن از محتوا و معنای کلمات صورت میپذیرد. در این مرحله کودک به جای
پرداختن به معنا و مفاهیم، به واژهها و ساختار آنها توجه میکند؛ یعنی از محتوا
به شکل میرسد. آگاهی زبانی راهی دشوار دارد و به سادگی حاصل نمیشود. به عبارت
دیگر کودک برای رسیدن به شکل باید بتواند از سخن فراتر رود. از مفاهیم بگذرد. از
معناها فاصله بگیرد و به سرزمینی گام بگذارد که ساختار زبان نامیده میشود. اینجاست
که او به راز معماری زبان پی میبرد. از اینها گذشته کودکان ظرفیتها و تواناییهای
متفاوت دارند. برخی کنجکاوانه با زبان بازی میکنند. برخی دیگر به استفاده از زبان
در رابطه با دیگران اکتفا میکنند. به طبع اینجا محیط آموزش و پرورش نقش مهمی ایفا
میکند.
اغلب پژوهشگران این حوزه، از آن جمله لیندگرن و مودین
(1994) آگاهی زبانی را به چهار دسته تقسیم میکنند:
1. آواشناسی یا فونتیک: یا
شناخت و نحوهی شناخت آواها.
2. نحوی یا جملهشناسی: شناخت
قواعد مربوط به ترکیب و در کنار هم آمدن واژهها
به منظور ایجاد و درک جملات.
3. تکواژشناسی یا
مورفولوژیک/ریختشناسی واژه: شناخت و نحوهی شناخت ساختمان کلمات.
4. عملگرایی یا پراگماتیک:
شناخت و نحوهی شناخت کاربرد زبان در روابط اجتماعی و روابط بینابینی.
ادامه در کتاب «راهنمای معلم»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر