۱۳۹۵ آبان ۲۹, شنبه

 
Title: Movie Star and the Sunday’s Rose
Author: Robab Moheb
Iran Open Publishing Group
 
عنوان: “مووی استار و شاخه‌ی گُل رُز روز‌های یک‌شنبه مجموعه‌ داستان”
نویسنده: رباب محب
شابک: 9789176371930
انتشارات آزاد ایران
 “Movie Star and Sunday’s Rose” by Robab Moheb is a collection of 21 short stories. The stories play in different times and locations partly in reality and partly in an imaginary sphere: Love, loneliness, war, persecution, delusions and illusions, life and death. Most of the 21 short stories are examples of Moheb’s surrealism, irony, and conflict between dream and reality.

 

آمازون


مجموعه داستان «مووی استار و شاخه‌ی گُل رُز روز‌های یکشنبه» شامل بیست و یک داستان کوتاه است. داستان­های این مجموعه با خمیرمایه­ی درونی انسان سر و کار دارند و جملگی متأثرند از زمان، مکان و وقایع پیرامون نویسنده. اینجا محب حقایق زندگی آدمی را با تمثیل­های بدیع و زیبا و گاه شاعرانه به رشته­ی تحریر درآورده است. وی در داستان بلند «آناتومی فصل­ها و آلبالو» عشقِ هزارچهره و درماندگی و آوارگی انسان معاصر را ترسیم می­کند. عشق، در این کتاب جلوه­ای تازه به خود می­گیرد و در شمایلی انسانی، اما گاه به غایت غریب و حیرت­انگیز عرضه می­شود.
یکی از نقاط قوّت این مجموعه جمله­ی آغازین داستان­هاست: «برق برود. تو لای چادر پرکلاغيت پيچيده باشی و در کوچه پسکوچه­های حوالی ميدان فوزيه که حال ميدان امام حسين نامیده می­شود، به دنبال آدرسی بگردی که وجود ندارد. خيابان اپريکوس شماره سيزده» یا «وقتی به کوچه زدم با خود گفتم: آتش هم طبقاتی دارد. هفت طبقه به رنگ روزهایت
» حسین پاینده در مورد شیوه­های نگارش داستان کوتاه می­نویسد: «پاراگراف اول هر داستانی، حکم دروازه­ی ورود به جهان آن داستان را دارد»، این حکم در تک­ تکِ داستان­های این مجموعه مشهود است. از سوی دیگر مکان به عنوان یکی از عناصر اصلی داستان­ها با زمانِ خود پیوندی محکم دارد، چیزی که باعث غنای متن­ها شده است. طنز ویژه و لحن خاص محب نیز در اغلب داستان­های این مجموعه ملموس است.

 

 

هیچ نظری موجود نیست: